SteamOS och spelkonsolernas död

Har tiden sprungit ifrån idén med spelkonsoler? En gång i tiden var det så att spelkonsoler i allmänhet var kraftfullare än hemdatorer, om man inte betalade rejält med pengar. Numera är det inte riktigt så, och spelkonsolernas styrka är då att de är specialiserade på att göra en sak riktigt bra. Men prestandamässigt ligger de inte så långt framför datorerna. Ett av skälen är att de förväntas ha rätt lång livslängd, vilket gör att datorerna kommer ikapp. Men ett av skälen till att speltillverkare gillar konsoler är att det är betydligt mindre vanligt med piratkopiering. Dessutom behöver de heller inte ta lika mycket hänsyn till att ett spel ska kunna spelas på datorer där prestanda och hårdvara kan variera rätt så mycket.

Ett nytt intressant mellanting mellan dator och spelkonsol är kommande SteamOS, som pekar på en möjlig framtidsväg. SteamOS är, som framgår av namnet, inte en konsol utan ett operativsystem. Det är dock skapat med tanke på spelande i första hand. Att det är ett operativsystem och inte en konsol innebär också att det kommer att erbjudas på hårdvara med olika prestanda, och pris. Det öppnar också för en konkurrenssituation, som inte riktigt existerar vad gäller Xbox och Playstation. De konkurrerar mot varandra genom att de är skilda system. Men olika tillverkare av SteamOS-”konsoler” skulle i stället spela på lika villkor – samma spel finns tillgängliga för alla, och det blir då i stället pris och prestanda som avgör vilken SteamOS-burk som lyckas bäst. Idén med ett operativsystem skapat med tanke på spelande är intressant, och det kommer att bli spännande att se om det blir en framgång.

Comments are closed.